GPRS چيست؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
GPRS چيست؟
نوشته شده در یک شنبه 7 آذر 1395
بازدید : 233
نویسنده : نانکلی

براي استفاده از اين تکنولوژي، شما بايد PDA يا موبايلي داشته باشيد که GPRS را پشتيباني کند تا به شرکتي که سرويس GPRS را ارائه مي کند، دسترسي پيدا کنيد. GPRS به صورت کلي سه مزيت براي مشترک خود دارد .

- اول اينکه امکان مي دهد تا همواره ارتباط خود را با اينترنت حفظ نماييد و لازم نيست براي برقراري هر ارتباط، هر بار به شرکت ارائه دهنده سرويس اينترنت متصل گرديد.

- دوم اينکه GPRS به صورت ذاتي داراي سرعت به مراتب بالاتري نسبت به خطوط ارتباطي داده معمولي درموبايل مي باشد. خطوط معمولي موبايل، حداکثر داراي سرعت 9.6 کيلوبيت در ثانيه مي باشند و در صورت استفاده از سرويس High-Speed Circuit Switched Data يا همان HSCSD حداکثر مي توانند از سرعت 1.44 کيلوبيت در ثانيه بهره ببرند. در صورتي که GPRS مي تواند تا سرعت 56 کيلو بيت در ثانيه شما را به اينترنت متصل نمايد.

- سومين و اصلي ترين مزيت GSRP اين است که شما مبلغ ارتباط خود را بر اساس مقدار اطلاعات ورودي و خروجي به شرکت ارائه دهنده سرويس مي پردازيد و نه بر اساس مدت زماني که به اينترنت متصل هستيد. اين به آن معنا است که ممکن است شما تمامي روز به اينترنت متصل باشيد اما فقط در هنگام ارسال يک پيغام، مبلغي را پرداخت کنيد.

 سيستم GPRS چه تفاوتي با GSM دارد؟

در سيستم GPRS يک لايه Packet-Switched به شبکه GSM موجود موبايل اضافه مي شود. در واقع GPRS يا نسل 2.5 تلفن هاي همراه، يک سرويس راديويي بي سيم، جهت ارسال ديتا است که به نوعي يک مرحله مياني بين GSM (نسل دوم) و UMTS (نسل سوم) شبکه هاي مخابرات سيار است که امکان ارسال ديتا را با سرعت 171.2 کيلو بيت بر ثانيه، امکان پذير مي سازند. براي مطالعه بيشتر دراين مورد به ساير مقالات سايت ميکرو رايانه مراجعه نماييد. بدين ترتيب سيستم GPRS، پهناي باند وسيع تر و امکانات راديويي بيشتري را در اختيار مشترکين قرار مي دهد تا ارسال ديتا با سرعت بيشتري انجام شود، که اين مقدار 3 برابر حداکثر سرعتي است که کاربران مي توانند از شبکه هاي تلفن ثابت، اطلاعات دريافت کنند و تقريبا بيش از 10 برابر سرعت ارسال ديتا در شبکه فعلي GSM است.

استاندارد اصلي GSM در سال 1991 به وجود آمد که به نسل دوم يا G2 شهرت يافت. بعدا استانداردسازي GPRS ابتدا در سال 1994 توسط ETST/SMG انجام شد و سپس در سال 1997 مجموعه مشخصات آن توسط SMG#25 مورد تاييد قرار گرفت و سرانجام در سال 1999 تکميل گرديد. خدمات GPRS از اين تاريخ به بعد رو به گسترش بوده است.

 کاربردهاي GPRS

 

پست الکترونيکي

با توجه به ارتباط دائمي با اينترنت در سيستم GPRS و پرداخت هزينه به ازاي اطلاعات ارسالي و دريافتي، شما مي توانيد نامه هاي الکترونيکي خود را در هر زمان با حداقل هزينه و حداکثر سرعت دريافت و يا به آنها پاسخ دهيد.

 

 پيامهاي لحظه اي

ارتباط دائمي به اينترنت به شما امکان مي دهد تا همواره پيغام هاي فوري خود را که توسط نرم افزار هاي Chat فرستاده مي شوند، در هر لحظه دريافت و به آنها پاسخ دهيد. يعني شما مي توانيد با هرکدام از برنامه هاي IRC/ICQ/Yahoo Messenger/MSN Messenger/AOL Messenger و… در تمامي مدت روز بهره ببريد.

 

 mms

تنها بستري که شما مي توانيد از امکانات صدا، تصوير و ويدئو در سيستم MMS يا Multimedia Messaging Service (که نسخه پيشرفته SMS مي باشد) به طور کامل بهره مند شويد، GPRS مي باشد.

 مرور سايت هاي وب

همچون ديگر خدمات، شما توسط GPRS مي توانيد تقريبا با سرعتي معادل خطوط تلفن معمولي، يعني 56 کيلوبيت در ثانيه، صفحات مورد علاقه خود را مرور کنيد.

 

WAP (کارهاي گروهي)

GPRS به شما امکان مي دهد تا همواره به تقويم کاري و يا اطلاعات اشتراکي همکاران خود دسترسي داشته باشيد.

 

 کارائي و عملکرد GPRS

شبکه هايي که داراي هسته GPRS مي باشند به وسيله سيستم هاي IS-136TDMA-3G توسعه يافته اند و پيش بيني مي شود که براي سيستمهاي نسل سوم (3G) به صورت شبکه مرکزي درآيند. براي اين که شبکه هاي موجود با سرويس GPRS سازگاري داشته باشند کانال هاي راديويي به شکل جديدي تعريف شده و عمل تخصيص اين کانال ها از انعطاف پذيري بالايي برخوردار مي باشند به اين معني که از يک تا هشت تايم اسلات را مي توان به يک کاربر تخصيص داد و يا چندين کاربر فعال را به صورت اشتراکي به يک تايم اسلات اختصاص داد.

در کنار انعطاف پذيري اختصاص کانال ها عمل تخصيص Downlink و Uplink نيز به صورت جداگانه انجام مي شود. منابع راديويي به طور ديناميکي بين سرويس هاي مکالمه و ديتا مي تواند به اشتراک گذاشته شود و به عنوان تابعي از بار ترافيکي، علايق و ترجيحات اپراتور عمل نمايد.

در سرويس GPRS براي اين که بتوان به ازاي هر کاربر ميزان bit rate را به جاي 9kb/s تا بيش از 150kb/s ارائه نمود روشهاي کدينگ گوناگوني ارائه شده و همچنين ذخيره سازي GPRS به صورت سريع (GPRS fast reservation) به شکلي طراحي شده که بتوان انتقال بسته ها را در فاصله زماني 0.5 تا 1 ثانيه شروع نمود. عمليات امنيتي در مورد GPRS معادل امنيت سازي در شبکه GSM مي باشد به شکلي که عمليات تصديق اطلاعات مشترکين و الگوريتم هاي رمز نگاري يا Ciphering Algorithms براي انتقال بسته هاي داده به شکل بهينه مشابه با GSM انجام مي شود.با توجه به سرعت و کارايي بالاي GPRS در تحويل اطلاعات در مقصد بايد اذعان نمود که اين سرويس نسبتأ ارزانتر از Circuit Switched data يا همان SMS (يا CSD) تمام مي شود.

 

کارايي GPRS

GRPS در تئوري بايد بتواند سرعت انتقال اطلاعات را بالاي 115 کيلوبيت در ثانيه برساند، در حالي که در عمل اين سرعت به 40 کيلوبيت در ثانيه مي رسد. حال آنکه سرعت ارتباط در دستگاه هاي متفاوت GPRS به مراتب با يکديگر فرق مي کنند. براي محاسبه سرعت ارتباطات در دستگاههاي GPRS بهتر است طرح کدها و ساختمان کلاس هاي مربوط به آن را بررسي کنيم:

GPRS در کل داراي چهار نوع کد CS3، CS2، CS1 و CS4 مي باشد. ولي هر کدام از اين کدها قابليت انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت 21.4 کيلوبيت در ثانيه را دارند و در هر يک از آنها نيز بخشي براي تصحيح خطا در انتقال اطلاعات در نظر گرفته شده است.

CS1 داراي بيشترين سهم براي تصحيح اطلاعات مي باشد و فقط در حدود 9 کيلوبيت در ثانيه از 21.4 کيلوبيت در ثانيه جهت انتقال اطلاعات باقي مي ماند. CS2 و CS3 داراي سرعت بيشتري مي باشند و سرعت انتقال اطلاعات در آنها به حدود 13.4 و 15.6 کيلوبيت در ثانيه مي رسد. و در CS4 سرعت انتقال به حداکثر مقدار خود مي رسد و هيچ نوع تصحيح اطلاعاتي در آن انجام نمي گردد.

دستگاههاي موجود GPRS، تنها CS2 و CS1 را با سرعتي پايين تر ارائه مي دهند و در مواقع لازم اين دو به جاي يکديگر مورد استفاده قرار مي گيرند.

شبکه هاي GSM و GPRS هر دو امکان دادن 8 انشعاب داده اي در هر لحظه از زمان را دارا مي باشند که به هر يک از آنها يک timeslot مي گوييم. لذا سرعت انتقال اطلاعات را مي توان با کنار هم قرار دادن timeslot ها بيشتر و بيشتر کرد. در عمل سرعت انتقال به علت محدوديت ايجاد شده توسط شرکت ارائه دهنده خدمات و همين طور محدوديت موجود در دستگاهها کاهش مي يابد.

دستگاههاي GPRS هم قادر هستند تعداد محدودي timeslot را با يکديگر ادغام کنند و بر اين اساس به کلاس هاي مختلفي تقسيم مي شوند :

 

 

کلاسهاي مشترکين GPRS

به طور کلي سه کلاس براي GPRS MS (يا همان مشترکين gprs) مطرح است:

 

کلاس A

در اين کلاس MS مي تواند به طور همزمان براي GPRS و ديگر سرويس هاي GSM به کار گرفته شود.

 

کلاس B

در اين کلاس MS مي تواند شخصا کانال ها را جهت GPRS و يا ديگر سرويسهاي GSM کنترل نمايد

 

کلاس C

دراين کلاس MS منحصرا براي سرويس GPRS به کار گرفته مي شود.

 

 

 

پياده سازي شبکه GPRS

 

ساده ترين روش پياده سازي GPRS استفاده از ساختار شبکه GSM مي باشد. (در اين مورد مقالاتي هم درتالار گفتگوي سايت ميکرو رايانه وجود دارد) به همبن منظور نياز به تغييرات سخت افزاري و نرم افزاري در ساختار موجود شبکه GSM مي باشد که مهم ترين تغيير سخت افزاري اضافه نمودن يونيت PCU يا همان Packet Control Unit در گره BSC مي باشد. در گره هاي BTS و HLR و MSC/VLR تنها نياز به تغييرات نرم افزاري مي باشد که با توجه به گستردگي گره هاي BTS اعمال تغييرات نرم افزاري را مي توان به صورت Remote و بدون حضور فيزيکي در سايت انجام داد. در خصوص GPRS MS به جز تغييرات نرم افزاري مهم ترين تغيير سخت افزاري عبارت است از تغييراتي که بر روي پاور MS انجام مي شود تا بتواند سرويسهاي GPRS را پشتيباني نمايد.

 

 سرويس هاي GPRS

علاوه بر سرويس هاي Basic که در فاز يک GPRS وجود دارند مي توان به سرويسهاي زير که در فاز دو GPRS مطرح مي باشند اشاره نمود:

 

Enhanced Qos Support in GPRS.

Unstructured Octet Stream GPRS PDP Type

Access to ISPs and Intranets

GPRS Prepaid

GPRS advice of Charge

GPRS Call

Point to multi-point Services

آينده GPRS

خطوط داده اي در موبايل ها بيانگر اين واقعيت هستند که سرعت داده ها در اين دستگاه روز به روز افزايش خواهد يافت، چنانکه بتوانيد بخش هاي ويدئويي خبرهاي ورزشي را هم در موبايل خود داشته باشيد يعني يک تلفن تصويري کامل را همواره با خود همراه داريد.

گفتيم که استاندارد اصلي GSM در سال 1991 به وجود آمد که به نسل دوم يا G2 شهرت يافت. در چند سال گذشته HSCSD و GPRS ويژگي هاي داده در GSM را بهبود داده اند. در حالي که تکنولوژي EDGE يا Enhanced Data rates for GSM Evolution آن را بهتر مي کند و در آينده سرعت آن را به حدود 60 کيلوبيت در ثانيه خواهد رساند. در اين نوع سيستم ها چهار timeslot در کنار يکديگر مي تواند خطوط با سرعت بالا را در موبايل به شما عرضه کند.

شاخه هاي اصلي GSM استاندارد يعني GPRS، HSCSD،EDGE همگي از نوع سرويس هاي G2.5 محسوب مي شوند. در حال حاضر همه منتظر G3 هستند. (در مورد نسل شبکه هاي موبايل مقالاتي درتالار گفتگوي سايت ميکرو رايانه وجود دارد) اما شايد لزومي نداشته باشد که به اين زوديها نسل سوم شبکه ها (يعني G3) در همه جا گسترش يابد و شايد تنها در شهرهايي به کار گرفته شود که به علت حجم بالاي اطلاعات، به کار گيري در آنها ضروري به نظر مي آيد.



:: برچسب‌ها: GPRS , چيست؟ ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: